Judo a Jigoro Kano

9. ledna 2008 v 17:53 | Hoang |  Judo
kano
Jedna teorie říká, že to byl prof. Dr. Ervín Baelz, který dal podnět k renesanci starého bojového umění Jujutsu. Tento muž byl v letech 1876 - 1902 profesorem císařské univerzity v Tokiu. Za svého působení si velmi pozorně všímal mnohdy špatného zdravotního stavu svých studentů, kteří sice dosahovali velmi dobrých studijních výsledků, ale zaostávali ve fyzické kondici a tělesných cvičeních.
Při jednom náhodném setkání se starým učitelem Jujutsu Totsukou, který tomuto umění učil městskou policii se mu svěřil s problémem tělesných cvičení a zváště bojových sportů u svých studentů. Po zhlédnutí mnoha zápasůkano, velikost: 62.94 KB, obrázek se otevře v novém okně Jujutsu ho tak zaujalo, že se rozhodl ho zavést pro své studenty. Sám se Jujutsu také naučil, aby byl svým studentům dobrým příkladem. Jeden z jeho studentů byl také Jigoro Kano, který se později podepsal jako zakladatel Judo, také rozpoznal vysoké hodnoty této staré bojové metody pro tělesnou a duchovní výchovu.

Motivem ke studiu Jujutsu bylo u Kana nejen studium na střední škole. Ale hlavně mnohé křivdy a ústrky, které musel od svých starších spolužáku snášet vzhledem ke své nevelké postavě, vážil necelých 50 kg. Sehnat si učitele tehdy nebylo snadné, neboť vzhledem k sociálním změnám zanechali mistři bojových umění své činnosti. Kanovi nakonec pomohl mistr Hachinosuke Fukuda. Po smrti mistra studoval Kano u Masumota Ita. Když roku 1881 mistr Ito zemřel, zanechal Kanovi, svému nejlepšímu žákovi, cenné rukopisy. Třetím mistrem v Kanově životě byl představitel jigoro, velikost: 7.02 KB, obrázek se otevře v novém okněškoly Kito, mistr Ikuba. Ten mu rovněž předal své bohaté znalosti a zkušenosti, z nichž některé např. Koshiki no kata byly zachovány dodnes.

Poznatky, které Jigoro Kano nashromáždil při své praxi u mistrů Jujutsu, studiem rukopisů mnoha dalších škol a rovněž studiem evropských tělovýchovných systémů, tvůrčím způsobem využíval při tvorbě bojového umění "Jemné cesty" (juda).

Dvě zásady, které stavěly do popředí pedagogický aspekt Judo:

1.Seiryoku zen jo - co možná nejúčinnější využití tělesných a duševních sil.
2.Jita kyoei - zdar pro všechny prostřednictvím vzájemné pomoci a porozumění.
kodokan, velikost: 11.11 KB, obrázek se otevře v novém okně
V roce 1882 shromáždil Jigoro Kano v chrámu Eishoji v Tokiu prvních deset judoků a položil tak základy školy Judo - Kodokan (škola pro nácvik cesty). Po důkladném studiu zdokonalil staré techniky sebeobrany a vytvořil nový systém, který umožňoval bezpečný trénink i zápas. Nové kvality Kanova systému, který kladl důraz na výchovu cvičenců a na jejich morální a intelektuální rozvoj byly společnosti sympatický. Byla stanovena etiketa chování v dojo k spolužákům i mistrovi, která zaručovala radostné ovzduší při výcviku a úplnou bezpečnost žáků. Tyto přednosti Judo Kodokan brzy proslavily. Zatímco v roce 1882 cvičilo v prvním dojo 10 žáků, tak již v roce 1886 jich bylo 112.

Úspěchy nové metody vzbuzovaly závist u mistrů Jujutsu, kteří měli nedostatek žáků. Vyvolávaly rozepře, které se táhly až do roku 1885, kdy šéf tokijské policie uspořádal tzv. dojo jaburi, čili utkání pravdy mezi těmito školami budo. Škola, která prohrála, ztratila své žáky. Studenti Kodokanu tehdy zvítězili nad školou mistra Totsuki v 11 střetnutích a jenom jednou bojovali nerozhodně. kano, velikost: 18.22 KB, obrázek se otevře v novém okněI v dalších utkáních dokázali svoji technicko-taktickou převahu a zvítězili nad žáky jiných škol. Úspěchy na sportovním poli znásobily zájem o tento sport. Judo se začalo vyučovat na univerzitách Gakushin, Ichiko a Tokio. Později se spolu s Kendo dostalo do výuky na středních a základních školách. Přispěla k tomu skutečnost, že Jigoro Kano se stal japonským ministrem školství, později byl členem Japonského olympijského výboru, zakladatelem a prvním prezidentem Japonského sportovního svazu a svojí prací přispěl k rozvoji vědy, umění a sportu v Japonsku. Na jeho podnět byly do bojových umění zavedeny technické stupně Kyu a Dany.

Pravidelý trénink Juda vychovává k sebedůvěře, ohleduplnosti, rychlému jednání, kromě toho je ideálním kondičním tréninkem. Judo znamená "učit se cítěním" nebo "chápat tělem". Princip Judo je: "Vítězit ustupováním"!
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama